İspanya, “Hayvan Refahı Yasası” ile sokak hayvanları, özellikle de kedi kolonileri için kıta çapındaki en sert yasal korumalardan birini hayata geçirdi. Yeni düzenleme ile sokak kedileri “topluluk kedileri” statüsüne alınarak yasal bir kimlik kazandı. Yasaya göre, bu hayvanların yaşam alanlarına zarar vermek, besleme noktalarını sabote etmek veya onları izinsiz yerlerinden etmek artık ağır suç kapsamında değerlendiriliyor. Bu adım, İspanya’nın hayvan hakları konusundaki imajını kökten değiştirmeyi hedefleyen geniş kapsamlı bir reform paketinin en kritik parçası olarak görülüyor.
Yasanın en dikkat çekici yanı, ihlallere karşı uygulanan caydırıcı yaptırımlar oldu. Sokak kedilerine kasten zarar vermek, onları zehirlemek veya öldürmek “çok ciddi ihlal” kategorisine alınarak 50.001 avrodan başlayıp 200.000 avroya kadar çıkan devasa para cezalarıyla ilişkilendirildi. Ayrıca, hayvanlara yönelik şiddet vakalarında sadece para cezasıyla yetinilmeyip, suçun ağırlığına göre 18 aydan 36 aya kadar hapis cezası verilebilmesinin de önü açıldı. Belediyeler ise artık kendi sınırlarındaki kedi kolonilerini kayıt altına almak, kısırlaştırmak ve sağlık kontrollerini düzenli olarak yapmakla yasal olarak sorumlu kılındı.
Bu yasal devrim sadece cezalarla sınırlı kalmayıp, toplum genelinde “sorumlu sahiplik” anlayışını yerleştirmeyi amaçlıyor. Yeni dönemde evcil kedi ve köpeklerin dükkan vitrinlerinde sergilenerek satılması tamamen yasaklanırken, tüm kedilerin altı aylık olmadan önce kısırlaştırılması ve mikroçip ile kayıt altına alınması zorunlu hale getirildi. İspanya hükümeti, bu katı kurallarla yıllık 200.000’i aşan hayvan terk etme vakalarının önüne geçmeyi ve sokaklardaki popülasyonu etik yöntemlerle kontrol altına alarak Avrupa için örnek bir model oluşturmayı hedefliyor.








